AUTOŠKOLA ZA OSI

AUTOŠKOLA ZA OSI

Bila je to utopia za sve nas koji živimo u Osijeku ili njegovoj okolici a krećemo se uz pomoć invalidskih kolica. Htjeli smo mijenjati Pravilnik o autoškolama, stvoriti mogućnost za polaganje vozačkog ispita za sve osobe s invaliditetom s obzirom da niti jedna autoškola na navedenom području nije pristupačna ovoj kategoriji građana. Naišli smo na brojne prepreke koje, na kraju se ispostavilo, nisu bile samo u arhitektonskim barijerama nego u glavama uskogrudih, bahatih, samodopadnih pojedinaca koji, kada su stvarali Pravilnik o autoškolama, nisu uzeli u obzir da i osobe s invaliditetom imaju potrebe polagati vozački ispit.

S obzirom da navedeni Pravilnik nije izmjenjen (a čini se da niti neće biti) još uvijek nismo aplicirali već pripremljeni projekt koji bi mogao rezultirati trajnijim rješenjem nego smo odlučili iskoristiti trenutno raspoložive mogućnosti.

Nismo prvi koji su se upustili u ovakav pothvat ali smo prvi koji, čini nam se, nismo naišli na sve one probleme s kojima su se susretali naši prethodnici.

 

LIJEČNIČKO UVJERENJE

Ovo je prva obveza (prepreka) s kojom se susreće svatko tko polaže vozački ispit. Prepreka, naravno ne za svakoga, ali za osobu s invaliditetom koja naiđe na liječnika specijalista medicine rada koji nema pojma o njegovom invaliditetu ili  poddijagnozi, svakako velika! Govorim o liječniku koji očito ne živi u sadašnjem vremenu nego u davnoj prošlosti i vjerojatno zamišlja da osoba s invaliditetom treba doma ležati u krevetu, da joj treba oduzeti radnu i poslovnu sposobnost te da nije i da ne može biti koristan, aktivan član društva u kojem živimo.

Na sreću, ova individua nije bila jedini specijalist medicine rada pa je u drugoj ordinaciji, uz dodatno mišljenje specijalista fizijatra, ishodovano Liječničko uvjerenje koje svatko treba imati prilikom upisa u autoškolu.

 

PRISTUPAČNA  AUTOŠKOLA

 

Kako smo radili istraživanje pristupačnosti svih javnih objekata u gradu Osijeku, pa i autoškola, poznato nam je da je jedina pristupačna Autoškola Blic u Ulici Hrvatske Republike 19 , iako i u ovome slučaju ne možemo govoriti o potpuno pristupačnom objektu jer, stepenica nema ali nema niti toaleta pristupačnog potrebama osoba s invaliditetom. No dobro… dva školska sata koliko dnevno traju predavanja u prostoru bez toaleta nije baš potpuno ne prihvatliv izbor.

Nakon što kandidat odsluša 30 sati teorijskog dijela obuke, autoškola ga prijavljuje na ispite.

S obzirom da ova autoškola ne posjeduje automobil sa ručnim i duplim komandama, nakon što kandidat položi ispit iz teorije i ispit iz prve pomoći, ova autoškola kandidatu izdaje Ispisnicu s kojom se može upisati u autoškolu koja posjeduje adekvatan automobil.

 

ISPIT TEORIJE I PRVE POMOĆI

 

Iz iskustva nekolicine osoba s invaliditetom koji su ranije polagali vozački ispit u gradu Osijeku, dobili smo informaciju kako su kandidate fizički nosili u učionicu u prostorijama HAK-a  gdje se održavaju ispiti a koja se, usput budi rečeno, nalazi u potkrovlju zgrade bez lifta! (3.kat)

Na sreću, a vjerojatno zahvaljujući buci koju smo ipak podignuli pokretanjem inicijative za izmjenu Pravilnika o autoškolama, predstavnici HAK-a i liječnica koja dolazi na ispit iz Prve pomoći su izišli u susret kandidatu koji se kreće uz pomoć invalidskih kolica jer su ispiti izvršeni u izdvojenom HAK-ovom prostoru u Osijeku, Ulica Ivana Gundulića koji je pristupačan.

Od predstavnika HAK-a smo dobili obećanje kako će i u buduće ovo biti praksa kod kandidata koji polažu vozački ispit a kreću se uz pomoć invalidskih kolica.

 

POZIVAMO SVE KOJI BUDU IMALI PROBLEMA OKO OVOGA DA NAM SE JAVE!

 

VOŽNJA

 

U gradu Osijeku a i široj okolici koja se prostire do Križevaca i Zagreba postoji samo jedno vozilo koje je opremljeno ručnim i duplim komandama; vozilo na kakvom može polagati osoba sa spinalnom ozljedom, a nalazi se u osječkoj Autoškoli Starčević.

 

Ovo vozilo, Renault Senic također nije najadekvatnije s obzirom da je u pitanju monovolumen kojem je sjedalo više u odnosu na sjedište invalidskih kolica za dvadesetak centimetara.Međutim… kako smo mi ljudi koji se ne predajemo a i zahvaljujući strpljivosti instruktora iznašli smo i rješenje ovoga problema te se ulazak kandidata u vozilo vrši uz rubnjak.

I tako, zahvaljujući nerazumjevanju institucija koje bi, da to žele, mogle izmjeniti Pravilnik o autoškolama, događaju se ovakvi presedani. Na žalost osoba s invaliditetom, u našem slučaju MUP i HAK su direktno odgovorni. Osim navedenih institucija i brojne druge su zakazale.

Prije svih smatramo odgovornima krovne organizacije osoba s invaliditetom koje nisu ništa poduzele i nametnule da automobil dobije status ortopedskog pomagala, što s obzirom na ne postojanje pristupačnog javnog prijevoza u RH, uopće ne bi smjelo biti upitno! U ovome slučaju vjerojatno bi i polaganje vozačkoga ispita bilo drugačije regulirano.

Svi, kada to treba, se busaju činjenicom da je RH treća u svijetu potpisala UN-ovu Konvenciju o izjednačavanju prava i mogućnosti za osobe s invaliditetom. Unatoč Konvenciji, Nacionalnim, Regionalnim, Lokalnim Stretegijama i kojim sve dokumentima ne, reći ću to otvoreno, izmjena pišljivog Pravilnika o autoškolama koja bi donekle izjednačila prava i mogućnosti osoba s invaliditetom, je toliko problematična kao da se time dovode u pitanje temelji i opstojnost države u kojoj živimo!

Izmjena Pravilnika o autoškolama bi podrazumjevala da se u njega unese Članak koji omogućava bilo kojoj autoškoli, ako ista nije pristupačna osobama s invaliditetom, da predavanja smije održavati u nekom drugom, izdvojenom adekvatnom prostoru. Trenutno, autoškola koja bi učinila takvo što gubi licencu!

Projekt koji je pripremljen, ali koji čeka izmjenu Pravilnika o autoškolama, bi obuhvatio opremanje učionice za predavanja teorijskog dijela polaganja vozačkog ispita, predavanja prve pomoći i ispite. Projekt bi obuhvatio i nabavku adekvatnog vozila, opremljenog ručnim i duplim komandama.

Ova učionica, oprema i vozilo bi bili na dispoziciji svih autoškola u Osijeku i okolici i svih osoba s invaliditetom koje imaju potrebu polaganja vozačkog ispita. Kroz sam projekt bi desetak osoba s

invaliditetom steklo vozačku dozvolu a samoodrživost bi bila izražena u činjenici da bi sva oprema bila u buduće korištena prema potrebi.

Ponovo Hrvatski apsurd… projekt planiramo aplicrati na jedan od natječaja EU Fondova, povući sredstva u visini 100 – 150 tisuća EURA! A to ne možemo jer nam Pravilnik o autoškolama to priječi!